O depresji, w depresji, wsparcie w depresji, leczenie depresji, depresja to choroba, depresja forum

Forum psychologiczne o depresji.

  • Nie jesteś zalogowany.
  • Polecamy: Komputery

#1 2010-03-15 02:12:53

pasażer

Administrator

Zarejestrowany: 2010-03-04
Posty: 98
Punktów :   

Pedagogika humanistyczna 7

Spróbuję teraz w kilkunastu zdaniach przedstawić realia działań pedagogicznych oparte na doświadczeniach znanych myślicieli oraz własnym kilkunastoletnim doświadczeniu w pracy z młodzieżą szkolną.
Uważam, że najistotniejszy wpływ na formułowanie poglądów:, jaki styl wychowania, wartości, nurt pedagogiczny czy zasady życia wybrać w pracy pedagogicznej z młodzieżą szkolną ma własne wychowanie w okresie dzieciństwa i młodości. Wtedy to zasadnicze wzorce postępowania zostały wpojone przez rodziców, potwierdzone przykładem ich życia i konsekwentnym realizowaniem wartości. Wspomnienia własnych doświadczeń szkolnych, tego, co bolało, co dawało radość tworzenia, uzupełniły obraz wzorca pedagogicznego.
Naturalną konsekwencją edukacji były przemyślenia związane ze zdobywaniem wiedzy. Przyczyniły się tu poglądy filozoficzne i pedagogiczne rozszerzające nasze horyzonty myślowe, literatura piękna z psychologicznymi portretami bohaterów i refleksyjne aforyzmy jako zwięzłe przesłania. Potwierdzeniem ich trafności okazały się wreszcie własne doświadczenia życiowe i zawodowe, które na pewno pozostawiły ślad określonej mądrości życiowej.
Stawiając pytanie – „Czy pedagogika humanistyczna jest szansą dla wychowania w teraźniejszości i przyszłości? ” – uważam kategorycznie, że tak.
Gromadząc życiowe doświadczenia i stawiając sobie rozliczne pytania poszukujemy prawdy o sobie samym i o świecie. Poprzez czyny, działanie przeżywanie kształtujemy nieustannie nasze poglądy; modyfikujemy je dostosowujemy je do prawd dających poczucie radości, dobra, piękna. Zyskujemy w ten sposób świadomość własnej osoby, podejmujemy więc trud dalszego rozwoju. 15 Uzmysławianie sobie własnych potrzeb, szukanie możliwości ich zaspokajania w różnych aspektach naszego życia – emocjonalnych, intelektualnych czy duchowych i estetycznych – kieruje nas wprost do uświadomienia sobie najważniejszych przesłanek wychowawczych i roli pedagoga i wychowawcy.
W świecie cywilizacji naukowo – technicznej, w społeczeństwach, w, których obserwujemy liczne kryzysy ludzkiego działania wychowanie humanistyczne ma szczególne zadanie. Pedagogika humanistyczna przygotowując ucznia do godnego, pełnego życia stawia też szerokie zadania przed wszystkimi, tym, którzy ten problem podejmują.

15 Łatacz E., Podmiotowość a wychowanie, Pedagogiczne drogowskazy, red. Juraś – Krawczyk B.

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.topmuza.pun.pl www.dbj.pun.pl www.rpsite.pun.pl www.zielonyzoliborz.pun.pl www.pustak.pun.pl