O depresji, w depresji, wsparcie w depresji, leczenie depresji, depresja to choroba, depresja forum

Forum psychologiczne o depresji.


#1 2010-03-15 02:11:18

pasażer

Administrator

Zarejestrowany: 2010-03-04
Posty: 98
Punktów :   

Pedagogika humanistyczna 3

Pedagogika humanistyczna zakreśla swoje cele na uformowanie osobowości ludzkiej (człowieka jako „osoby”). Człowiek przeobrażając rzeczy, wyjaśnia je i wytwarza, nadaje im wartość, czyli realizuje świat osobowości. Na tym polega humanistyczny sens działalności człowieka.
Zygmunt Mysłakowski w swojej filozofii wychowania zbliżał się najbardziej do pedagogiki humanistycznej, ponieważ osią łączącą jego poglądy stały się kategorie osobowości i wartości. 4
Proces wychowania powinien prowadzić do możliwie najwyższego stadium osobowego rozwoju człowieka. Zakłada wejście jednostki na drogę samokształcenia i samowychowania, prowadzącego do ukształtowania dwóch struktur psychicznych: „ja aktualnego” i „ja idealnego”, które zawierają wzory osobowe i wartości etyczne, jakie planujemy realizować.
Rozwój wychowawczy jednostek ku osobowości i istnienie grup społecznych uznaje Mysłakowski za jeden i ten sam proces widziany z dwóch różnych stron. Osobowość i społeczeństwo są korelatami, tzn. im bardziej jednostka utożsamia się z kompleksem treści humanistycznych grupy, z jej ideałami, wierzeniami, celami, tym bardziej – z jednej strony – umacnia się grupa, z drugiej – rozwija się osobowość jednostki uczestniczącej w ponadindywidualnych wartościach. Prospektywny i dynamiczny element wychowania ujmuje funkcja rekonstrukcyjna, rozumiana jako pobudzenie twórczych sił jednostek i ich zdolności do kreowania nowych wartości. We współczesnej zmiennej cywilizacji funkcja ta ma coraz większe znaczenie. 5
Jednym z najwybitniejszych pedagogów humanistycznych w Europie a na pewno największym w kraju jest uczony – humanista, pedagog i kulturolog Bogdan Suchodolski. Zajmował się humanistyką szeroko rozumianą a w szczególności: historią antropologicznej myśli filozoficznej i współczesną filozofią człowieka, historią myśli pedagogicznej i współczesną pedagogiką, historią nauki powszechnej i polskiej oraz historią kultury polskiej.
Centralnym problemem filozoficznym i pedagogicznym dla Bogdana Suchodolskiego był problem nowego człowieka w nowych warunkach życia społecznego i cywilizacji współczesnej. „Proces wychowania – to proces naszego życia”, historia kultury – to „historia rozwoju człowieka”, bo osobowość ludzka kształtuje się w procesie życia jako odpowiedź na sytuacje, w jakich człowiek się znajduje. „Wychowanie jest zawsze racjonalną nadzieją”. 6

4Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Impuls, Kraków 1988, s. 50
5Wołoszyn S., Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku, Strzelec, Kielce 1998, s. 71 - 72
6 Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Impuls, Kraków 1988, s. 52 - 53

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.papierosy.pun.pl www.mrocznewieki.pun.pl www.granarut-pbd.pun.pl www.oldstars.pun.pl www.praca-socjalna.pun.pl