O depresji, w depresji, wsparcie w depresji, leczenie depresji, depresja to choroba, depresja forum

Forum psychologiczne o depresji.

  • Nie jesteś zalogowany.
  • Polecamy: Moda

#1 2010-03-15 02:11:42

pasażer

Administrator

Zarejestrowany: 2010-03-04
Posty: 98
Punktów :   

Pedagogika humanistyczna 4

Człowiek kształtuje się w toku swojej różnorodnej działalności, a przekształcając zewnętrzne warunki swego istnienia wyraża siebie w swoich dziełach. Można zakwestionować tradycyjne rozgraniczenie wychowania na wychowanie umysłowe, moralne, estetyczne, fizyczne. Suchodolski proponuje integralne wychowanie człowieka przez naukę, technikę, sztukę, pracę, sport, bo na tej płaszczyźnie człowiek przekracza warunki i siebie, ludzie dorastają do zadań twórczych. Nauka, technika, sztuka – to przecież wielkie kreacje człowieka. 7
Wychowanie nie może być jedynie wychowaniem „ na dziś”, musi być zawsze wychowaniem prospektywnym, antycypującym „wychowaniem dla przyszłości” nie może być jedynie wychowaniem szkolnym „zamkniętym”, lecz musi być wychowaniem „otwartym” i permanentnym. „Działalność wychowawcza powinna w naszych czasach przekroczyć te granice, w jakich dotychczas była zamykana - a mianowicie granice wyznaczone przez program przygotowania młodzieży do wypełniania określonych funkcji w życiu społecznym i zawodowym. Chodzi o to, aby wychowanie dopomagało jednostkom ludzkim, by nie tylko umiały >> coś robić <<, lecz aby umiały także >> być <<, aby umiały >> istnieć << - aby były wewnętrznie bogate i szczęśliwe, a zarazem zaangażowane w wielkie sprawy świata – w powszednich dniach ich życia”. 8 Pedagogika humanistyczna Bogdana Suchodolskiego znajduje swój wydźwięk w stwierdzeniu, że „nikt nie potrafi uwierzyć w ten łatwy i optymistyczny mit, iż można naprawić trwale świat nie naruszając zła zaczajonego w ludzkich sercach, podobnie jak trudno pokrzepić się nadzieją, iż rekonstrukcja serca – gdyby nawet mogła być dokonana cudownymi sposobami –uczyni rzeczą nieważną lub zbędną rekonstrukcję świata”(Suchodolski 1983). 9
Współczesny humanizm wg Stefana Kunowskiego to twór wielce skomplikowany, stanowiący doktrynę jakiegoś rodzaju działania, umożliwiający działania planowo kierowane. 10 Sprowadza się on do wyzwalania człowieka w myśl wskazań płynących z przyjętej ideologii – światopoglądu. Przykładem takiego toku rozumowania może być min.: humanizm filozoficzny, humanizm chrześcijański, humanizm idealistyczny - podstawowa idea jest zawsze taka sama, to jednakże w treściach swoich i rozwiązaniach tych samych zagadnień jest krańcowo różny.

7Wołoszyn S., Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku, Strzelec, Kielce 1998, s. 75
8Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Impuls, Kraków 1988, s. 54
9Wołoszyn S., Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku, Strzelec, Kielce 1998, s. 77
10Kunowski S., Problematyka współczesnych systemów wychowania, Impuls, Kraków 2000, s. 69

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.rpsite.pun.pl www.zielonyzoliborz.pun.pl www.topmuza.pun.pl www.dbj.pun.pl www.sesyje.pun.pl