O depresji, w depresji, wsparcie w depresji, leczenie depresji, depresja to choroba, depresja forum

Forum psychologiczne o depresji.


#1 2010-03-15 02:13:31

pasażer

Administrator

Zarejestrowany: 2010-03-04
Posty: 98
Punktów :   

Pedagogika humanistyczna 8

Wychowywać należy bowiem w procesie nieustannego rozwoju nie tylko dzieci i młodzież, ale także dorosłych i starszych. Stąd koncepcja wychowania integralnego w ramach pedagogiki otwartej Mariana Nowaka 16 uświadamia nam konieczność złożonych działań pedagogicznych w sferach socjalizacji, inkulturacji, personalizacji i emancypacji człowieka. Dzięki celowym działaniom w tych sferach wychowanie uświadomi, czym jest człowieczeństwo i wolność w świecie zniewolenia cywilizacją, da możliwość wyboru wartości, włączenia wychowanka w życie społeczno kulturalne.
Pedagogika humanistyczna skupia się głównie na człowieku – „Bądźmy ludźmi choćby tak długo, póki nauka nie odkryje, że jesteśmy, czym innym” 17 słowa tego aforyzmu wyraźnie określają położenie człowieczeństwa we współczesnym świeci. Jest to świat wartości każdego wychowanka, kształtowany tak, by w toku refleksji nad sobą zawsze mógł wybrać to, co najlepiej pozwala mu realizować ideały prawdy. Maksyma jednak też ostrzega byśmy tego celu wychowawczego nie zatracili. Zbytnie unaukowienie życia, nadmiar teorii, koncentrowanie się tylko na intelektualnym rozwoju człowieka gubi w nas to, co najważniejsze, godność i wolność.
Wnioskiem z tej maksymy może być fakt, iż najważniejsza w wychowaniu jest świadomość – uświadomienie sobie jej celowości. Wtedy dobrać można właściwe środki i wzorce by praca była skuteczna. Wzorcami w dzisiejszej rzeczywistości są min: środowisko, media, wzorce osobowe. Ważną rolę w pedagogice przypisuje się wychowawcy choć często jego wpływ na zachowanie wychowanków jest fragmentaryczny.
Każdy człowiek to niepowtarzalna indywidualna osoba o określonych potrzebach i możliwościach, funkcjonująca w konkretnym środowisku. Najpełniej spojrzeli na człowieka personaliści, postrzegając pełnię osobowości ludzkiej. Człowiek zbiera, bowiem doświadczenia różnymi drogami – emocjonalnie, intelektualnie, stąd potrzeba integralnego rozwijania osobowości z uwzględnieniem tępa rozwoju. „ Dzieci powinny dostać pozwolenie na wzrastanie w ich własnym tempie i jednocześnie potrzebują pomocy, by stać się niezależnymi i autonomicznymi jednostkami”. 18 Rysuje się tutaj szansa dla pedagogiki humanistycznej poprzez dostrzeganie dobrych stron jednostki, leczenia niskiego poczucia wartości własnej, akceptację siebie takim, jakim jestem. W każdym uczniu tkwi potencjał rozwojowy, który powinien być rozbudzony i kierowany sprzyjającą ręką tak, by zapewnić harmonijny rozwój.

16 Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej, RW KUL, Lublin 2000, ss. 245 – 254
17 Lec S.J., Utwory wybrane, WL, Kraków 1997, s. 94
18Lippitz W., O fenomenologicznych przesłankach integralności teorii pedagogicznej, Pedagogiczne drogowskazy, red Juraś – Krawczyk B., Śliwerski B., OW IMPULS, Kraków 2000, s.95

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.dbj.pun.pl www.zielonyzoliborz.pun.pl www.rpsite.pun.pl www.sesyje.pun.pl www.topmuza.pun.pl